Wielkość reklamy

Zależność między wielkością reklamy a jej ceną wydaje się oczywista. Choć jest oczywista, to nie jest prosta. Świadczą o tym rozmowy, jakie nie raz zdarzało nam się prowadzić. Czy za wydruk reklamowy "dwa razy większy" rzeczywiście zapłacimy dwa razy więcej?

Z podobnym zagadnieniem zmagali się trzecioklasiści na próbnym teście kompetencyjnym: "Prostokąt ma boki długości 5cm i 2cm. Narysuj prostokąt dwa razy większy." Jasiu narysował prostokąt o bokach 10cm i 4cm. W domu tata złapał się za głowę, bo każdy przecież wie, że prostokąt dwa razy większy to prostokąt o powierzchni 20cm kwadratowych.
No i kto ma rację?
W szkole rację ma Jasiu, bo... program klasy trzeciej nie obejmuje zliczania pól powierzchni.
Ale w pewnym momencie zmienia się wszystko. Pojawia się pojęcie pola powierzchni i odtąd to ono wyznacza wielkość. I cenę też.

Zdarza się, że klient zamawia wydruk reklamy wielkości 3m x 5m. Zanim sprawa zostanie sfinalizowana, prosi o kolejną wycenę reklamy dwa razy większej. Otrzymuje ją i dziwi się, dlaczego cena jest cztery razy większa. A tu wkracza pole powierzchni prostokąta, od którego zależy cena produktu. Wydruk o bokach długości 6m i 10m jest czterokrotnie większy od pierwotnie zamówionego.

Nauczeni tym doświadczeniem staramy się precyzyjnie określać, o jakich wielkościach rozmawiamy i jak rozumiemy pojęcia "dwa razy większy/ mniejszy".

<<< powrót

Powiązane zdjęcia: